Miłośnicy gier elektronicznych w końcu doczekali się sprzętu, który pozwoli im przenieść się do do rzeczywistości wirtualnej i poczuć, że są w samym centrum jej wydarzeń. Taką możliwość dają im okulary vr.
Okulary wirtualnej rzeczywistości jeszcze do niedawna mogły kojarzyć się z wynalazkiem rodem z filmów science-fiction. Dziś sztuczna rzeczywistość wiedzie prym w świecie rozrywki. Każdy z nas, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, może przenieść się w sam środek akcji swojej lubionej gry. Choć okulary vr tworzą jedynie iluzję przebywania w świecie wirtualnym, to nasz mózg rzeczywiście „wierzy”, że to co widzimy na ekranie, jest prawdziwe. Dzięki temu, czujemy się rzeczywistymi uczestnikami odgrywanych wydarzeń.
Jak działają okulary wirtualnej rzeczywistości? By móc z nich korzystać potrzebne jest urządzenie, które będzie generowało obraz, może być nim komputer, konsola, lub po prostu smartfon. Kolejnym elementem jest podzielony na dwie części ekran. Dzięki soczewkom optycznym obraz z ekranu trafia do naszych oczu. Każde oko otrzymuje osobny, niezależny widok. Następnie z obu obrazów, odpowiednio przesuniętych względem siebie, nasz mózg uzyskuje wrażenie głębi trójwymiarowości. Okulary wirtualnej rzeczywistości wykrywając ruch naszej głowy umożliwiają nam rozglądanie się w sztucznej rzeczywistości w pełnym zakresie 360 stopni.
Jakie okulary vr wybrać? Zarówno w internetowych, jak i stacjonarnych sklepach ze sprzętem rtv wybór ich jest bardzo duży. Dla większości z nas z pewnością nie bez znaczenia będzie cena. Najtańsze to wykonane z kartonu okulary, które kupisz już za kilkanaście złotych. Najdroższe to wydatek nawet kilku tysięcy. Przed zakupem warto zasięgnąć informacji w sklepie, bądź przeczytać opinię o produkcie na jednej ze stron internetowych. Jednym z dostępnych na rynku modeli są np. okulary vr samsung.
Choć kojarzona jest głównie ze światem rozrywki, wirtualna rzeczywistość może mieć także inne zastosowania, m.in. daje możliwość przeniesienia się w wybrany zakątek świata. Firmy z branży turystycznej już pracują nad wykorzystaniem jej do promocji swoich produktów. Być może znajdzie także swoje miejsce w świecie medycyny. W planach jest wykorzystanie jej przez lekarzy do wykonywania wirtualnych, innowacyjnych zabiegów.